Pengikut

Khamis, 5 Januari 2012

BAPA KU....GENGSTER...!!!

Hari ini pihak berkuasa iaitu pihak Polis telah membuat satu pendedahan untuk ibu bapa tentang penglibatan anak-anak muda dalam kumpulan kongsi gelap. Kali ini mereka mahukan semua ibubapa melihat serta mengambil tahu cara anak-anak ini bersalam-salaman apabila berjumpa kawan-kawan.

Penampalan logo-logo kumpulan kongsi gelap di kenderaan terutama motor, buku, beg dan sebagainya juga salah satu cara yang boleh kita lihat untuk mempastikan adakah anak-anak ini terlibat.

Pihak berkuasa juga merumuskan bahawa pengaruh filem-filem tempatan yang berunsur kepada keganasan dan kongsi gelap juga telah sedikit sebanyak mempengaruhi anak-anak ini.

Secara ringkasnya Polis mahu ibubapa memantau dan mengawasi anak-anak kita dari terlibat dengan kumpulan kongsi gelap yang sedang memancing mereka terutama yang masih di bangku sekolah. 


Sebenarnya kongsi gelap ini sudah lama bertapak dan wujud di negara kita. Cuma kebelakangan ini saja penonjolan mereka begitu ketara.

Akan tetapi....pernah kah mereka semua terfikir dari mana datang semua keinginan ini...? Pecaya kah rakan blog semua jika saya katakan semua ini datang dari kita sendiri iaitu dari seorang bapa.


Kenapa saya berkata demikian....????!!!!



Cuba rakan blog semua perhatikan, siapa yang lebih ramai menggunakan salam gengster atau salam buah ini....jika kita berkunjung ke kedai kopi ...kebanyakan mereka terdiri daripada kaum bapa dan ada kalanya mereka yang telah lanjut usia...Jadi anak-anak muda ini akan tertanya-tanya siapakah mereka ini.

Tentang pelekat logo di kenderaan....telah menjadi trend rakyat malaysia akan menampalkan logo-logo ini di kereta masing-masng terutama di nombor pendaftaran dan di cermin kereta. Setelah di tanya oleh anak-anak tentang pelekat ini....dengan perasaan bangga si bapa tadi menerangkan kepada anak mereka.

Pernah berlaku di salah sebuah sekolah di negara kita, di mana seorang bapa datang kesekolah mencari seorang guru yang terlibat dalam mengambil tindakan displin kepada anaknya, mengugut guru tadi didepan anaknya,  sambil memberi amaran bahawa dia adalah salah seorang anggota kumpulan kongsi gelap.

So siapa yang silap.....kita jarang mendengar kumpulan kongsi gelap di ketuai oleh anak-anak muda akan tetapi di dalangi oleh orang yang lebih dewasa dan yang kita panggil Ayah atau Bapa.

Jadi siapa patut di pantau....anak-anak kita atau diri kita sendiri. Renung-renungkn lah......




Tiada ulasan:

Catat Ulasan